Utforming av søyler må hensynta padlere
SVAR: Ja, konsulentene vil se på dette og komme med et forslag.
Finnes det tiltak for evt. hjelpe/opprettholde gode strømninger i elva.
SVAR: Viken inviterer padleklubben til å komme med innspill om hva som er ønskelig.
Blir sikkerhet for myke trafikanter ivaretatt ved massetransport. Gjelder spesielt hvis det skal fraktes masse fra Svene Pukkverk. Smal veg.
SVAR: Sikkerhet for myke trafikanter blir ivaretatt innenfor anleggsområdet. Det vil bli utarbeidet en plan for dette før arbeidet igangsettes. Hvor massene kommer fra er det opp til entreprenør å bestemme.
Kan turveg/tursti under bru inngå i planen? Kan sikkerhet ivaretas med sti under bruen?
SVAR: Dersom kommunen ønsker å tilrettelegge for en tursti under de to bruene er vi i Viken positive til å tilrettelegge for dette. Opparbeidelse av tursti kan best gjøres i forbindelse med bygging av den nye bruen. Det tas forbehold om tillatelse fra fylkesmannen om utfylling i elva. Det anses ikke som noe sikkerhetsproblem at det går en sti under bruen.
Etableres det gangveg/fortau forbi rundkjøringen? Kan man legge til rette for gangveg/fortau senere?
SVAR: Vi vil se på mulighetene for å anlegge en gangforbindelse ved rundkjøringen. Det er fult mulig å bygge gang/sykkelveg/fortau langs fv. 40 senere. Et slikt behov må meldes inn til kommunen/lokalpolitikerne.
Blir vegbredden (oversida av gammel bru/Vestsida) økt?
SVAR: Vegbredden vil være tilsvarende som i dag, dvs. to kjørefelt.
Fra hvor – til skal det etableres 40 km/t sone? Kan man iverksette 40-sonen tidligere, allerede nå? Hva blir fartsgrensen fra rundkjøring og videre opp Vestsida
SVAR: Vi noterer oss ønske om å utvide 40-km/t sonen, og vil se på muligheten for dette både på fv.40 og på fv.2782 Vestsida. Endringer av 40sonen vil først kunne bli iverksatt i forbindelse med anleggsstart.
Hva blir bredden i rundkjøringa? Er det plass til 2 biler i bredden? Er hensyn til vogntog i rundkjøring ivaretatt?
SVAR: Rundkjøringen er planlagt etter vegnormalen (N100). Svingradien er tilpasset vogntog. Kjørebanen i rundkjøringen er stor nok til to personbiler ved siden av hverandre, men det vil ikke bli oppmerket egne felt.
Hva er tillatt akseltrykk på ny bru?
SVAR: Bruen blir prosjektert i henhold til krav i Håndbok N400 Bruprosjektering. Bruen er dimensjonert etter nye eurokoder, og vil tåle BK10/60, SV12/65 og SV12/100.
Gamle bru – Det bør allerede nå kun tillates 1 stk. vogntog om gangen!
SVAR: Vi tar med oss dette innspillet og vil bringe dette videre til bruforvaltning og drift i fylkeskommunen.
Vil gamle bruen tilbakeføres til opprinnelig stand? Vil dagens gangbru fjernes? Gangbroen brøytes med håndfres i dag.
SVAR: Den gamle bruen vil bli utbedret og tilpasset gående og syklende. Det er ikke planlagt å demontere gangbruen, men den vil antakelig være et ekstratilbud til gående i sommerhalvåret, dvs. ikke vinterbrøytet.
Rekkverk på bru – spesielt berørte naboer er bekymret for hjulstøy fra bru og rundkjøring. Finnes det rekkverk som kan hjelpe mot hjulstøy?
SVAR: Vi vil se spesielt på støysituasjonen ved de boligene som er utsatt.
Er andre alternativer en rundkjøring vurdert?
SVAR: Det ble vurdert T-kryss i en tidlig fase av prosjektet. Et T-kryss vil medføre høyere hastighet på fv.40 på vestsiden og mer køproblematikk ved avkjøringen.